آیین افتتاحیه طرح احداث خط انتقال نفت خام گوره جاسک با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفراس افتتاح شد

لازم به ذکر است گستره سوم این پروژه توسط شرکت جهاد نصر کرمان(شرکت‌ طرحهای صنعتی راد نیروی کرمان) به طول ۱۵۷ کیلومتر به صورت EPC( طراحی، تدارک و اجرا) انجام پذیرفته است.

 

زنگنه: امروز روزی تاریخی برای صنعت نفت ایران است/ در خط انتقال نفت خام گوره– جاسک جلوه‌­های کم‌نظیر از ساخت داخل و درهم‌شکستن تحریم­‌ها به نمایش گذاشته شده است

📍بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک با حضوری رئیس‌جمهور:

🔹امروز روزی تاریخی برای صنعت نفت ایران است و برای نخستین بار صادرات نفت ایران از منطقه مکران آغاز می‌شود.

🔹ايجاد پايانه صادراتی نفت خام در منطقه مكران، از سال‌های اوليه دهه ۱۳۶۰ و اوج جنگ تحميلی، مطرح بود. احداث خط انتقال به نام محرم، بر همين اساس آغاز شد.

🔹طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و ساخت پایانه صادراتی در جریان سفر سال ۱۳۹۲ جنابعالی (رئيس‌جمهوری) به استان هرمزگان، دوباره به‌صورت جدی مطرح شد و اجرای این طرح پس از بررسی کارشناسی و با اعتبار نزدیک به ۲ میلیارد دلار ابلاغ شد.

🔹فرآیند ساخت و تأمین تجهیزات طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک از سال ۱۳۹۷ آغاز و عملیات لوله‌گذاری این طرح به صورت رسمی در تیرماه ۱۳۹۹ آغاز شد.

🔹نفت خام در پایانه جاسک در ۲۰ مخزن با مجموع ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه ذخیره‌سازی می‌شود و اكنون نفت خام پس از طی مسافت تقریبی هزار کیلومتر بدون هیچ‌گونه مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده و در حال بارگیری در کشتی است.

🔹پیشرفت کلی طرح گوره– جاسک بیش از ۸۲ درصد است و تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در این طرح هزینه شده است. دو شرکت متن و نفت و گاز پارس به ترتیب مسئولیت بخش‌های خشكی و دريايی اين طرح را بر عهده داشتند.

🔹عمليات بارگيری و صادرات نفت خام از جاسک که هم اکنون از سوی شرکت نفت وگاز پارس انجام می‌شود به‌طور كامل به شركت پايانه‌های نفتی ایران واگذار خواهد شد.

🔹طرح انتقال نفت خام گوره- جاسک اکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه دارد و سپس مرحله به مرحله تکمیل خواهد شد. بهره‌برداری در طرح‌های بزرگ طبیعی است.

🔹در تمامی بخش‌های طرح خط لوله گوره- جاسک تمامی الزامات استانداردهای ملی و بین المللی از جمله استانداردهای IPS، API و ASME رعایت شده است.

🔹به دلیل امکان­‌ناپذیری تأمین لوله‌های نِیس و الکتروپمپ‌ها در اثر تحریم، این طرح در ابتدا با بن بست روبرو شد اما ما در داخل کشور به کمک سازندگان داخلی، توانستیم این مشکل را مرتفع و برای نخستین بار آن در کشور را داخلی‌سازی کنیم.

🔹در خط انتقال نفت خام گوره– جاسک جلوه‌­های کم‌نظیر از ساخت داخل و درهم‌شکستن تحریم­‌ها به نمایش گذاشته شده است.