آیین رو نمایی از اولین یدک کش فوق سنگین در نمایشگاه بین المللی نهضت تولید و بومی سازی کرمان که توسط مهندسان خلاق گروه جهاد نصر کرمان در شرکت آرمان گهر سیرجان طراحی و ساخته شده است.

این یدک کش با قابلیت جابجایی بیش از 150 تن و عرض بارگیری 5 متری قادر به جابجایی انواع تجهیزات چرخ زنجیری در داخل پیت معدن با قابلیت چرخش ۱۰۰ درجه ای در پیچ ها با توجه به سیستم کشویی جامبو.

اصلاح پیاده روی ماشین آلات معدنی، مربوط به جابجایی این ماشین آلات از نقطه ای به نقطه دیگر در محیط معدن است بدون اینکه در این فاصله، ماشین فعاليت معدنی مثل بارگیری داشته باشد.

از این جابجایی به دو دلیل توسط صاحبان ماشین صاحبان کار معدن استقبال نمی شود، یک دلیل کند بودن ذاتی این ماشین ها و دلیل دیگر استهلاک بالای بعضی از این ماشین آلات در پیاده روی است. از این رو جابجایی این ماشین آلات توسط ماشینی دیگر با سرعت بالاتر خواسته کارفرمایان امور معدنی است.

هدف پروژه:
هدف پروژه این است که سازه ای، طراحی شود که قابلیت های زیر را داشته باشد:
۱- امکان سوار شدن سریع ماشین معدنی بر سازه یدک کش در هر محل از معدن که نیاز باشد و قرار نباشد ماشین آلات را برای سوار کردن به سازه محل های شیب دار و تپه مانند هدایت کرد.

۲- قابلیت تحمل تنش برای حمل ماشین آلات بر اساس ظرفیت تعریف شده.
۳- قابلیت اتصال به کشنده و حمل راحت توسط آن.
۴- قابلیت چرخش و مانور در پیچ های معدن.

لازم به ذکر است هزینه این یدک کش حدود ۶ میلیارد و هزینه خرید خارجی حدود ۱ میلیون و نیم دلار است.

این یدک کش با زحمات شبانه روزی کارشناسان و تکنسین های گروه جهاد نصر کرمان در واحد مهندسی معکوس شرکت آرمان گهر و مدیریت ساخت یدک کش با مهندس محسن خواجویی بود است.